Sunday 28 July 2013

Hari Tengkorak


Di Bolivia terdapat satu perayaan yang di beri nama ‘Dia de los Natitas’ atau hari tengkorak yang merupakan ritual kuno di Bolivia, dimana mereka menghiasi tengkorak dengan rokok, kacamata hitam, bunga, dan daun koka yang diadakan pada 9 November setiap tahun.Perayaan ini di buat berikutan  warga Bolivia percaya bahawa seorang manusia memiliki tujuh jiwa, dan salah satu dari jiwa mereka menetap dalam kerangka setelah mereka dikubur. Setelah jiwa-jiwa yang lain telah “pergi ke syurga”.
Sisa-sisa tengkorak kerabat atau keluarga kemudian digali, serta dibawa pulang untuk dirawat. Dan sekali dalam setahun, tengkorak-tengkorak tersebut dibawa keluar dan dipamerkan.
Masyarakat setempat percaya jika tengkorak-tengkorak ini tidak dihormati maka itu dapat membawa nasib buruk bagi rumah tangga mereka, merosak tanaman, dan bahkan merosak hubungan keluarga. Tetapi jika diurus dengan benar, anda dapat meminta pertolongan pada tengkorak itu.
Tengkorak-tengkorak ini kadangkala diletakkan dalam sebuah kotak kayu atau bekas yang telah dihias, bahkan ada tengkorak yang dibuatkan kotak kaca yang mewah. Para penduduk kemudian berkumpul di luar kubur untuk mempamerkan tengkorak mereka, yang dihiasi dengan bunga dan topi  berwarna-warni..Arh..Pelik Sungguh..Jom Layan Lagi Pic2 Diaorang..=.=
NgeE..Ngeri2..=.=



No comments:

Post a Comment