Monday 20 May 2013

Asal usul, cara bermain, risiko spirit of the coin

hai..sebenarnye dah lama nak naik entri pasal spirit of the coin ni. tapi biasa lah, dok bertangguh tak tentu hala kan. sape pernah main permainan ni? aku bet mesti most of korang pernah main kan? acually, aku pun pernah main benda ni, tapi time bodo-bodo dulu lah kan dan tak tau benda ni syirik laknatullah. hehe.

aku main dulu siang hari je, kat sekolah agama lak tu kan. mana laa spirit nak muncul. hantu kak limah pun taknak kan. time tu budak-budak lain pergi solat asar kat masjid sebelah sekolah tu, kebetulan aku dengan ade 3-4 orang tak pergi sebab tolong cikgu ape ntah aku lupa. lepas tu datang lah idea bodoh nak main benda tu. aku main je lah. tapi aku rasa bukan spirit tu yang gerakkan syiling tu. ade sorang kawan aku ape ntah aku lupa nama dia. dia yang gerakkan. sebab time tu kawan aku tanya sape pakwe dia sekarang (gatal, time sekolah rendah pun dah ada pakwe). sekali syiling tu gerak kat huruf entah apa-apa. kawan aku cakap lah 'eh, salah lah. nama pakwe aku din' lepas tu dan dan je syiling tu bergerak eja nama din. haha. cam bodo je kan.

sebenarnya spirit of the coin (atau dipanggil ouija oleh orang US) ni bukan laa satu permainan tapi ia adalah satu pemujaan untuk memanggil roh dari dimensi lain untuk berkomunikasi. kaedah spirit of the coin digunakan dalam bebera ritual dan kepercayaan untuk berhubung dan berbual dengan roh orang mati (syaitan)

ni adalah contoh spirit of the coin board. lepas menyeru roh, pemain akan bertanya beberapa soalan dan spirit akan jawab dengan cara menggerakkan coin tu ke arah huruf-huruf membentuk satu ejaan bagi menjawab soalan pemain.

biasanya, pemujaan ini digunakan untuk tanya khabar orang yang dah mati, berkomunikasi dengan roh, mintak bantuan secara ghaib, cari barang yang hilang, tanya masa depan, nama bakal suami/isteri dan macam-macam lagi lah.

korang pun mesti nak tau kan apa yang terjadi masa ritual SOTC ni kan? okay, setelah lengkap papan yang dilengkapi abjad A-Z dan nombor 0-9 serta "yes" , "no", "home", dan "goodbye". tak pun korang tengok contoh gambar kat atas tuh, kita boleh menjemput sesebuah roh secara rambang dan berkomunikasi dengan dorang. kita perlu tanya beberapa soalan tu untuk memastikan yang hadir itu adalah roh yang kita inginkan. mentera untuk memanggil roh itu adalah :
*spirit,spirit of the coin.spirit,spirit of the coin.spirit,spirit of the coin.please come out and play with us*
baca terus mentera tersebut sampai syiling itu bergerak perlahan. tapi harus diingatkan masa korang baca mentera tu, sema pemain dan penonton haruslah senyap jangan bersuara. bila korang dapat rasa roh tu dah datang, korang main dan tanya lah puas-puas apa yang korang nak tanya. lepas tu korang kena hantar roh tu balik. kalau dia tak nak balik, korang kena la main dengan dia sampai dia puas. sampai dia bersetuju untuk ke petak home/ goodbye tuh.

risiko main benda nih, orang cakap laa kan, kalau tengah main tu kita angkat jari kita dari duit syiling, roh tu akan ikut kita balik dan ganggu kita sebab tak hantar dia balik. tapi risiko sebenar-benarnya adalah akidah kita. boleh rosak akidah jika mempercayai pemujaan ini dan jika pemain itu orang islam, wajib bagi dia untuk bertaubat sebab pemujaan ini adalah syirik di sisi islam.

aku rasa sekian aje lah entri kali ni tentang spirit of the coin nih. sebab tulis entri pasal ni pagi-pagi buta pukul 3 ni bulu tengkuk aku meremang semacam je. kata-kata terakhir aku, kepada yang islam, jangan lah sesekali bermain permainan/pemujaan ini..syirik tau tak..

No comments:

Post a Comment