Monday 24 June 2013

Inilah Dia 7 Jalan Terunik Yang Ada Di Dunia




1.  Steepest Street, New Zealand


Merupakan jalan paling curam di dunia


2. Savoy Court, Inggris

Satu-satunya jalan di United Kingdom yang mewajibkan berjalan di sebelah kanan. Seperti kita ketahui bahawa orang-orang di Inggeris selalu berjalan di sebelah kiri seperti kita di Malaysia (tidak seperti di Amerika dan Eropah yang biasanya berjalan di sebelah kanan), tetapi ada satu jalan di Inggeris yang mewajibkan berjalan di sebelah kanan, iaitu di savor Court ini.

3. The Magic Roundabout, England

Bulatan yang paling buruk di dunia
Dibina pada tahun 1972 dan terdiri daripada 5 roundabouts kecil. Untuk membuat hal-hal yang lebih buruk, anda perlu melakukan perjalanan, anti-clockwise (kebalikan dari yang biasa pada situasi roundabouts Inggeris), ketika anda memasuki pusat bulatan kecil.

4. Lombard Street, United States


Jalan paling berliku-liku di dunia

5. 9 de Julio Avenue,Argentina

Jalan yang paling luas di dunia
Mempunyai enam Lanes di mana-mana arah dan spans seluruh blok bandar. Terdapat satu bangunan yang duduk di Avenue tetapi ada banyak tanda tempat terkenal di samping - seperti Kedubes Perancis yang lama, patung Don, dan yang terkenal tugu (terlihat dalam gambar di atas) dan Plaza de la Rep = C3 = BAblica.

6. Road To Giza, Mesir


Jalan tar yang tertua di dunia
The Road to Giza adalah jalan tar yang tertua di dunia. Dibina lebih dari 4600 tahun dengan lebar 6,5 kaki. Menyambung ke quarries Southwest dari Kaherah, ke dermaga di Tasik Moeris yang disambungkan ke Nil. Jalan yang digunakan untuk pengangkutan besar blok basal ke Giza di mana mereka digunakan untuk bangunan.

7. Pan-American Highway, The Americas


Jalan terpanjang di dunia
Dengan panjang 48.000 kilometer (29800 batu) dan melewati 15 negara termasuk Amerika Syarikat, Kanada, Mexico, Peru, Argentina dan El salvador membuat jalan ini sebagai jalan terpanjang di dunia.

No comments:

Post a Comment