Monday 24 June 2013

Sekolah Di China Paksa Muridnya Tidur Di Dalam Kelas

Bagi kebanyakan pelajar, tidur di kelas termasuk kegiatan dilakukan sembunyi-sembunyi. Tapi anak sekolah di Bandar Xian, Provinsi Shaanxi, China, malah dipaksa melakukan hal itu.

Surat khabar the Daily Mail melaporkan, Rabu (6/9), bangunan sekolah di China tidak cukup besar bila ditambah asrama menampung para pelajar dan tempat tinggal para pelajar cukup jauh. "Tidak cukup masa untuk pulang dan tidur siang hari," kata jurucakap sekolah tidak menyebutkan namanya.

Kebiasaan tidur siang dinilai bagus untuk perkembangan kanak-kanak. Pelajar disuruh melakukan kegiatan itu di dalam bilik kelas, di atas meja belajar mereka masing-masing. Konsep ini dikenali dengan nama Wujiao. Banyak sekolah di daratan China dan Taiwan melaksanakannya setelah selesai makan tengah hari.

Masa diberikan untuk tidur siang ini hanya setengah jam tapi cukup membuat mereka kembali segar. Anak-anak mengaku tidak kesulitan ketika tidur. Mereka cukup meringkuk di atas meja. Para murid malah semangat sampai membawa bantal dan selimut dan pulas. Jadi tidak ada lagi alasan terlambat ke sekolah dan boleh mengikuti pelajaran dengan baik.







No comments:

Post a Comment