Monday 3 June 2013

Fakta Berbahaya Dalam Minuman Tenaga




Ramai yang tidak mengambil minuman tenaga, sama ada sebelum atau di luar aktiviti-aktiviti sukan. Tetapi tanpa pendidikan, minuman tenaga yang mengandungi kafein dan bahan gula yang merbahaya untuk kesihatan badan. Minuman tenaga mendakwa boleh meningkatkan prestasi kontroversi, beberapa ahli-ahli walaupun diisytiharkan minuman tenaga yang berbahaya.

"Minuman dengan kandungan kafein yang tinggi berpotensi mengganggu kesihatan," kata Roland Griffiths, profesor psikiatri dan pakar neurologi dari Johns Hopkins University School of Medicine, seperti yang dipetik oleh laman WebMD.

Dilaporkan oleh Healthmeup, di sini adalah beberapa fakta yang berbahaya dalam minuman tenaga:

1. Mengandungi Kafein
Kafein boleh menyebabkan tekanan darah meningkat dan jantung berdebar-debar rasa, terutamanya bagi mereka yang sensitif. Tindak balas berbahaya dalam minuman tenaga boleh berlaku antara lain pening, loya, pedih ulu hati, gegaran, dan kebas.

2. Mengandungi Gula Yang Tinggi
Kandungan gula yang tinggi dalam minuman boleh mencetuskan bertenaga paras gula darah meningkat, gigi kerosakan dan menyebabkan pertambahan berat badan. Pastikan anda menyemak bungkusan untuk mengetahui bagaimana jumlah gula dalam minuman. Bandingkan dengan minum soda dan anda akan mendapati kandungan gula dalam minuman tenaga yang lebih tinggi.
Bukan itu sahaja, tahap gula yang tinggi boleh menyebabkan penyerapan air ke dalam badan terpaksa menimbulkan risiko dehidrasi. Jika anda rasa anda tidak boleh meninggalkan minuman tenaga adalah disyorkan untuk mengambil segelas air selepas menenggak minuman tenaga.

3. Minuman Tenaga Membahayakan Janin
Menurut American College of Obstetricians dan pakar ginekologi, kesan lain kafein dalam minuman tenaga juga tidak untuk wanita, terutamanya mereka yang hamil. Inisiatif ini memetik kajian yang penggunaan 200 miligram atau lebih kafein sehari boleh meningkatkan risiko keguguran.

4. Minuman Tenaga Menyebabkan Tulang Menjadi Rapuh
Kebiasaan mengambil minuman ringan menyebabkan penggunaan minuman lain jatuh, seperti penggunaan air dan susu. Ini membawa kepada pengguna yang kurang pengambilan minuman ringan kalsium.

No comments:

Post a Comment